Ergonomia pisania prac, czyli bądź zdrowy pisząc swoją pracę

Studencie bądź zdrowy pisząc swoją pracę

 

Ostatnio dużo siedziałam. Po prostu. Przed komputerem pisząc, przed telewizorem oglądając, przy stole jedząc, na fotelu czytając. I w końcu się doigrałam. Przeciążyłam kręgosłup. On nie lubi siedzenia, lubi ruch. Niestety, dostawał go ode mnie za mało. Bo zima, to się wychodzić nie chce, bo czasu brak, bo mi się nie chce ćwiczyć, czyli bo to, bo tamto. Ale dla kręgosłupa to żadne tłumaczenie. Chciał to wysiadł. W kiepskim momencie, właśnie zamierzałam ćwiczyć… za późno. Zdążył się zmęczyć, zdążył rozboleć i w końcu odmówił posłuszeństwa. Teraz na próżno go prosić, żeby działał normalnie. Teraz czas zemsty kręgosłupa. Teraz go muszę naprawić przez masaże i rehabilitację. Ale ogólnie to nie o leczeniu dziś będzie ale o zapobieganiu.

 

Bo przecież tej sytuacji można było mądrze uniknąć.

Trzeba było w życie wprowadzić kilka zasad, które nie doprowadziły by mnie do tego stanu. Dlatego piszę dziś do Was ku przestrodze. Bo już pewnie zaczęliście pisać swoje prace magisterskie, prace licencjackie czy też prace inżynierskie i siedzieć bez przerwy z nosem w książkach i przed monitorem komputera.

 

Kilkugodzinne, ciągłe siedzenie przed komputerem pogarsza stan naszego kręgosłupa, karku i oczu. Po prostu je męczy. Nie należy do tego zmęczenia dopuścić.

Masażyści radzą, żeby co 50 minut wstać od biurka, z fotela i trochę się przejść, choćby wyrzucić śmieci lub trochę poćwiczyć.

Warunki swojej pracy ( a dziś mnóstwo ludzi pracuje godzinami przed komputerem) trzeba poprawiać  nie pogarszać.

 

Kilka dobrych rad

 

Monitor ustaw na biurku w odległości 40-75 cm od oczu, kąt obserwacji ekranu ma wynosić 20°-50° w dół od linii poziomej prowadzonej na wysokości oczu. Odciążysz oczy i kark.

 

Krzesło, ma zapewniać wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów. Regulacja wysokości siedziska – 40-50 cm od podłogi, płyta siedziska ma być wyprofilowana odpowiednio do odcinka udowego nóg i oparcia do naturalnego wygięcia kręgosłupa.

 

Podnóżek, ustawiony pod odpowiednim kątem (max. 15°) dla płaskiego, spoczynkowego ustawienie stóp.

 

Biurko – szerokie i głębokie, żeby można było ustawić elementy wyposażenia stanowiska pracy w odpowiedniej odległości od siebie. Pozycje ciała przy biurku powinny być naturalne nie wymuszone.

 

Ergonomia pracy jest bardzo ważna, ale ruch w pracy w trybie siedzącym może mieć i ma kluczowe znaczenie dla naszego organizmu. Dlatego zmuś się do aktywności fizycznej i na tyle ile możesz staraj się żyć zdrowo, dbając o zbilansowaną dietę i praktykę sportu na co dzień.