JAK ZOSTAĆ DZIENNIKARZEM PISMA MODOWEGO

JAK ZOSTAĆ DZIENNIKARZEM PISMA MODOWEGO

Chciałam się dziś podzielić z Wami (pewnie przede wszystkim dziewczynami – studentkami dziennikarstwa) podzielić moimi refleksjami oraz doświadczeniami w zdobywaniu zawodu redaktora pisma modowego. Oto moje wspomnienia z czasu, kiedy się tym zajmowałam.

Moją pracę jako redaktora w piśmie modowym (nazwy z przyczyn komercyjnych nie podam) poprzedził bezpłatny trzymiesięczny staż w gazecie. Zanim go jednak podjęłam starałam się dużo uczyć i naprowadzać swoją karierę na wybrany już przed laty tor. Moje przygotowania polegały na czytaniu bardzo wielu książek począwszy od literatury klasycznej, poprzez poradniki aż po książki na temat mody, biografie znanych projektantów, książki na temat historii sztuki, fotografii oraz stroju, filmy poświęcone modzie i projektantom i inne.

Staż podjęłam już w czasie studiów, żeby zapoznać się dokładnie z tą pracą ale także, żeby zapewnić sobie stałą umowę w firmie, co się udało.

Oprócz czytania odbyłam wiele kursów związanych z pisaniem krótszych i dłuższych form pisarskich, pisaniem reportaży. Bardzo interesowałam się modą więc czytałam i przeglądałam wszystkie polskie i zagraniczne pisma modowe, do których miałam dostęp a także wiele blogów modowych. Zresztą założyłam też własnego bloga. Traktowałam to jako dobre miejsce na wprawki pisarskie, z szybkim odzewem osób, które czytały i oglądały to co tam zamieszczałam.

Sama praca w redakcji na stanowisku redaktora jest bardzo wymagająca i pojawił się problem pełnej dyspozycyjności, gdyż poza pisaniem, wyjazdami na sesje, przygotowywaniem sesji na miejscu, dogadywaniem ich z dużą ilością osób są jeszcze obowiązki specjalne na życzenie szefa. Nie ograniczają się one niestety tylko do obowiązków zawodowych np. czasem trzeba szefowi zarezerwować hotel lub wyjść na spacer z jego psem.

W redakcji panuje ustrój hierarchiczny. Bez względu na rodzaje szczebla zajmowanego w hierarchii pisma, redaktor musi być profesjonalistą w swojej dziedzinie.

Najważniejszą kwestią w pracy redaktora modowego są kompetencje.

Redaktor ma na celu dojście lub branie udziału w osiąganiu celów wytyczonych przez redakcję, do której należy.

Ważną częścią tej pracy jest właściwe komunikowanie się. Zawsze starałam się minimalizować dystans między mną a czytelniczkami, zamiast głosić w sposób autorytarny to, co chciałam przekazać. Ma to pomóc czytelniczkom funkcjonować w modzie, aby nie tylko znały trendy, ale również umiały przeszczepiać je na grunt własnego stylu. Wolę dawać narzędzia, które pozwolą innym stwarzać tę ideę.

JAK ZOSTAĆ DZIENNIKARZEM PISMA MODOWEGO